نواحي روستايي شهرستان سنقر و كليايي آماده پذيرايي از گردشگران نوروزي

روستای چرملــه علیا

روستای چرمله علیا، از توابع بخش مرکزی شهرستان سنقر در فاصله ۲۳ کیلومتری شمال شرقی شهر سنقر قرار دارد. درباره وجه نامگذاری این روستا با توجه به پژوهش میدانی صورت گرفته، باید گفت که چرمله در زبان کردی به معنای “رنگ سفید” می باشد و چون منطقه ای سردسیری است و کوه های اطراف آن پوشیده از برف هستند، به این روستا چرمله می گويند .

چرمله علیا از روستاهای قدیمی استان کرمانشاه است و سابقه ی سکونت نسبتاً طولانی دارد ساختمان یک حمام قدیمی که تاریخ ساخت آن به دوره ی قاجاریه برمی گردد، بیانگر قدمت و سابقه تاریخی این روستا است .

چرمله ی علیا روستایی کوهستانی با بافت مسکونی متمرکز مي باشد كه در دره استقرار یافته و کوچه های پیچ در پیچ و نسبتاً پهن دارد. منظره خانه های روستا با دیوارهای خشتی و همرنگ با طبیعت، نشانه درآمیختگی فضای روستا با طبیعت پیرامون است.  پوشاک مردم این روستا محلی است که با طرح ها و رنگ های متفاوت و زیبا دوخته می شود .

 پوشاک مردان این روستا شامل عرق چین، سربند، فقیانه و کوله و پوشاک زنان نیز مرکب از سربند، زیرپوش، پیراهن بلند پرچین و قبا است. متداول ترين بازي محلي روستا؛ گرزان؛ معروف ترین صنایع دستی این منطقه؛ قالی و مهم ترین سوغات این روستا فرآورده های لبنی مثل کشک، دوغ، ماست و کره است .

آبشار پریشان یکی از زیباترین آبشارهای استان است که از ارتفاعات «پریشان» در حوالی روستای «چرمله علیا » نگین گردشـگری شهرستان سنقر، سرچشـمه می گیرد. مناظر اطراف این آبشار به خصوص در بهار و تابستان بسیار تماشایی و جالب توجه است.



روستاي  گردشگري ورمقان

روستاي ورمقان از توابع بخش مرکزي شهرستان سنقر، با مختصات جغرافيايي 47 درجه و 42 دقيقه طول شرقي و 35 درجه و 2 دقيقه عرض شمالي، در 35 کيلومتري شمال شهر سنقر قرار دارد.اين روستا در قلمرو کوه‏هاي بلند بدر واقع شده است و از سطح دريا 2100 متر ارتفاع دارد . آب و هواي آن در بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در زمستان سرد است .

روستاي ورمقان يا «ورمکان»  از ييلاقات خوانين و مردم سنقر بوده است.غالب مردم اين روستا زراعت و دامداري است. برخي از مردم نيز به توليد صنايع دستي اشتغال دارند.گندم، جو، انگور، گردو، زردآلو، آلو و آلبالو از محصولات زراعي و باغي روستاي ورمقان است و فرآورده‏هاي لبني، گوشت و پشم گوسفند نيز از محصولات دامي اين روستاست.

روستاي کوهستاني ورمقان با بافت مسکوني متمرکز در شيبي ملايم استقرار يافته است. منظره ساختمان‏هاي روستا با سقف‏هاي مسطح و ديوارهاي خشتي و گِلي همرنگ طبيعت، نشانگر کمال درآميختگي فضاي روستا با محيط طبيعي اطراف آن است.

این روستاي به دليل برخورداري از موقعيت طبيعي و اقليم مطلوب، مناظر و چشم‏اندازهاي بسيار زيبا و کم‏نظيري دارد. باغ‏هاي انبوه و سرسبز، مراتع غني حاصلخيز و چم‏اندازهاي کوهستاني اطراف به خصوص در بهار، تابستان و اوايل پاييز، زيبايي‏هاي شگفت‏انگيز و کم‏نظيري براي گردشگران فراهم مي‏کنند.       
کوهستان بدر با قله 2850 متري در فصل زمستان از برف پوشيده مي‏شود و شکوه و جلوه خاصي مي‏يابد و در بهار و تابستان با سبز شدن مراتع و رويش گياهان خودرو در دامنه‏ها، تابلوهاي طبيعي شگفت‏انگيزي ايجاد مي‏کند. کوهستان بدر قابليت‏هاي ارزشمندي براي طبيعت دوستان و علاقمندان به ورزش‏هاي کوهستاني دارد.
آبشار گينشاپسند که از ديواره‏هاي صخره‏اي کوهستان بدر سرازير مي‏شود، يکي از زيباترين آبشارهاي استان کرمانشاه است. اطراف آبشار در فصول مساعد سال طراوت و زيبايي فراواني براي گردشگران به ارمغان مي‏آورد.

سرنا ودهل از رايج‏ترين آلات موسيقي در اين روستا هستند. اجراي موسيقي گوراني‏چر، يکي از انواع متداول موسيقي در اين روستا است.               
از انواع صنايع دستي و هنري روستا مي‏توان به قالي، گليم، جاجيم و سجاده اشاره کرد. قالي‏هاي اين روستا با نقوش بومي و محلي و همچنين طرح‏هاي سفارشي بافته مي‏شود. در بافت گليم انواع طرح‏هاي ترکيبي، لانه گنجشک، نقش‏هاي مرغابي، مار، عروسک، خطوط افقي و عمودي و ... مشاهده مي‏شود.           
از رايج‏ترين غذاهاي محلي اين روستا گنونه يا آش ترخينه سفت است. اين غذا ترکيبي از بلغور گندم، آب گوجه ‏فرنگي تازه، دوغ ترش، ادويه ‏جات و غيره مي ‏باشد که آن را خشک کرده و در زمستان روي آن روغن مي ‏ريزند و مصرف مي‏ کنند.

روستای فارسینج

روستاي فارسينج يكي از قديمي ترين روستاهاي شهرستان سنقر و كليايي است که در تابعيت شهرستان سنقر و كليايي؛ بخش مركزي و دهستان پارسينه قرار گرفته است كه فاصله آن تا مركز شهرستان؛ 17 كيلومتر مي باشد.

فارسينج از سمت غرب به شهر سنقر؛ از جانب شمال شرق به شهرستان اسدآباد؛ از طرف جنوب به شهرستان صحنه و از جهت جنوب شرقي به شهر كنگاور محدود شده است.

 قدمت روستا تقريباً به دوران ماقبل اسلام و به 3000 سال پيش برمي گردد و از جمله علل پيدايش روستا وجود زمين هاي مناسب براي كشاورزي بوده است؛ در خصوص وجه تسميه روستا نظرات متعددي مطرح است اما نظر غالب به عقيده ساكنين اين است كه فارسينج برگرفته از نام طوايفي فارسي زبان است كه از استان فارس به اين منطقه مهاجرت نموده اند و در اين محدوده جغرافيايي ساكن شده اند.

 جاجيم؛ گليم و فرش از صنایع دستی روستا می باشند. انگور؛ سيب؛ هلو و گردو از مهمترين محصولات باغي؛ تخمه آفتاب گردان؛ كدو؛ يونجه و شبدر از بارزترين محصولات زراعـي و گوشت؛ شـير؛ پنيـر؛ كشـك و پشم از جملـه فرآورده هاي دامي و لبني روستا مي باشند.

فارسـينج از مناطق ييـلاقي و خـوش آب و هـواي سنقر مي باشد كه در بيشتر ايام سال هواي خنكي دارد.كوه ها و دشت ها؛ چمن زارها و قنوات متعدد اين روستا سيمايي زيبا از طبيعت خـداونـدي را جلو چشم هر بينندهاي به نمايش مي گذارد به طوريكه در بهار طبيعت روستا با پوشيدن لباس سبز و مزين به گل هاي لاله ي سرخ؛ چشم هر بيننده اي را به وجد مي آورد. در كنار اين همه زيبايي؛ رودخانه كنگرشاه و كوه دالاخانی نخودچال(امروله) جلوه اي خاص به طبيعت اين روستا بخشيده است..



دیدگاه
نام  
ایمیل  
وب سایت (اختیاری)  
متن  
  تصویر امنیتی  

کد امنیتی تصویر بالا را در کادر  وارد کنید

 
   
   

نظرات کاربران