چرا جنگل ها می سوزند؟

  

        دوباره با گرم شدن هوا در بسیاری از مناطق جنوبی و صعب العبور رشته کوه زاگرس، شاهد بروز آتش سوزی‌های گسترده‌ای هستیم که وجه اشتراک همه آن‌ها غافل گیری و ناتوانی مسئولان در اطفای حریق است؛ رویداد‌های تلخ و اسفناکی که علاوه بر نابودی بخش عظیمی از پوشش گیاهی مناطق مختلف به نابودی حیات وحش نیز منجر می‌شود.
اگرچه این اولین بار نیست که زاگرس با چنین بلایی رو به رو می‌شود و سال‌های گذشته نیز شاهد آتش سوزی در جنگل‌های این رشته کوه بوده ایم، اما این بار وسعت زیاد حریق، طولانی شدن بازه زمانی اطفاء و نیز انتشار گسترده تصاویر و ویدئو‌ها در شبکه‌های مجازی موجی از اعتراض و نگرانی را در میان افکار عمومی کشور ایجاد کرد.
به هرصورت حجم زیاد آتش سوزی در جنگل‌های زاگرس در سال جدید و نیز سال‌های گذشته جدا از ابعاد خسارت این پرسش را در میان افکار عمومی مطرح می‌کند که اساساً دلیل این حجم از آتش سوزی چیست؟ آیا نمی‌توان با اصلاح رویه‌های غلط و کاربست رویه‌های صحیح‌تر از وقوع چنین حجمی از خسارت جلوگیری کرد و یا خیر باید هر سال شاهد این آتش سوزی‌ها باشیم و از شهروندان و مدیران ایرانی برای مقابله کاری ساخته نیست؟
در ادامه تلاش می‌شود تا به مجموعه دلایلی که در وقوع آتش سوزی در جنگل‌های زاگرس موثر است، اشاره شود و نتیجه گیری درباره اینکه می‌توان این رویه‌ها را اصلاح کرد یا خیر به خوانندگان واگذار شود:

1.صعب العبور بودن و لزوم استفاده از بالگرد‌های مجهز

2.ناتوانی در بسیج نیرو‌های مردمی توانمند

3.عدم پایش جنگل‌ها و نظارت لحظه‌ای سامان‌مند

4.کمبود امکانات سخت افزاری مناسب 

5.عوامل طبیعی

        دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کرمانشاه جان باختن  3  پاسدار محیط زیست استان آقایان مختارخندانی ، بلال امینی  و سوران محمودی را تسلیت گفته و از درگاه خداوند منان برای روح ایشان مغفرت واسع و برای بازماندگان و خانواده ایشان صبر و سلامت آرزو مسئلت دارد. 

دیدگاه
نام  
ایمیل  
وب سایت (اختیاری)  
متن  
  تصویر امنیتی  

کد امنیتی تصویر بالا را در کادر  وارد کنید

 
   
   

نظرات کاربران