تشكيل ستاد بحران در روستاها با هدف پيش بيني؛ پيشگيري و كنترل بحران هاي احتمالي ضروري است

مهندس خسرواني:

تشكيل ستاد بحران در روستاها با هدف پيش بيني؛ پيشگيري و كنترل بحران هاي احتمالي ضروري است

مهندس امير خسرواني مديركل دفتر امور روستايي و شوراهاي استانداري اظهار داشت: تشكيل ستاد بحران در روستاها با هدف پيش بيني؛ پيشگيري و كنترل بحران هاي احتمالي ضروري است و نهادهاي محلي بايد با تشكيل اين ستاد؛ آمادگي لازم براي مقابله با حوادث غير مترقبه را داشته باشند.

امير خسرواني افزود: منابع طبيعي و زيست محيطي از اركان زندگي در جوامع روستايي محسوب مي شوند و در سال هاي اخير به دلايل مختلف از جمله تغييرات اقليمي و بروز خشكسالي ها و خطاهاي انساني در معرض تهديد و تخريب بيشتر قرار گرفته اند.

وي بيان داشت: آتش سوزي يكي از پديده هاي مخرب زيست محيطي است كه در فصل تابستان با گرم شده هوا باعث نابودي بخش وسيعي از عرصه هاي جنگلي؛ مراتع و اراضي كشاورزي به ويژه محصولات كشاورزان مي شود.

مديركل دفتر امور روستايي و شوراهاي استانداري تاكيد كرد:مردم جوامع شهري و روستايي هركدام به اندازه خود در برابر حراست از اين نعمت الهي مسئوليت دارند كه در اين ميان سهم مناطق روستايي به دليل اينكه زمين؛ آب و خاك مهمترين و پر ارزشترين منابع در روستا هستند و سطح وسيعي از منابع طبيعي روستاها طي ساليان متمادي از بين رفته است بايد با حساسيت بيشتر و برنامه ريزي هاي اصولي و زير بنايي و درك صحيح از وضعيت كنوني براي حفاظت از اين ثروت ملي تلاش خالصانه و كوشش هوشمندانه نمايند.

مهندس خسرواني با تاكيد به شكل گيري سازمان هاي مردم نهاد در روستاها با محوريت دهياي ها و شوراها اضافه كرد: اين انجمن ها مي توانند با اقدامات آموزشي؛ آكاهي بخشي؛ تبليغاتي و فرهنگي پتانسيل هاي مردمي و جمعي را به منظور ارتقاء ضريب هوشياري جامعه براي بقاي اين ثروت خدادادي؛ بسيج و مديريت نمايند.

اين مقام مسئول عنوان كرد: دهياران مديران بحران روستاها هستند و بايد با اتخاذ تدابير اجرايي؛ اطلاع رساني؛ پشتيباني و هماهنگي؛ بحران ها را در روستاها؛ مديريت و ضريب آمادگي با مقايله با حوادث در مناطق روستايي را بالا ببرند.

وي اعلام كرد: فراگيري آموزش هاي تخصصي مديريت بحران از سوي دهياران و اعضاي شوراها و انتقال اين دانش به روستاييان در كنترل به موقع و كاهش اثرات و خسارات ناشي از بلاياي طبيعي تاثير قايل توجهي دارد.
مديركل دفتر امور روستايي و شوراهاي استانداري با اشاره به برگزاري دوره هاي آموزشي نحوه اطفاء حريق براي اعضاي ستاد بحران روستاها تصريح كرد: مديريت توسعه روستايي استان آمادگي دارد با تدوين سياست هاي آموزشي و برگزاري كارگاه هاي آموزشي مرتبط و هماهنگي با مديريت بحران استانداري و اداره كل منابع طبيعي استان جهت تهيه اقلام و لوازم اطفاء حريق و كمك هاي اوليه در راستاي تجهيز اين تشكل ها گام هاي اساسي بردارد.
مهندس خسرواني يادآور شد: دولت و نهادهاي محلي به تنهايي قادر به رفع نيازها؛ خواسته ها و مشكلات جامعه روستايي نيستند و تامين مطالبات مردم نواحي روستايي مستلزم بهره گيري از ظرفيت سازمان هاي مردم نهاد؛ مشاركت هاي مردمي و ائتلاف هاي محلي است.

دیدگاه
نام  
ایمیل  
وب سایت (اختیاری)  
متن  
  تصویر امنیتی  

کد امنیتی تصویر بالا را در کادر  وارد کنید

 
   
   

نظرات کاربران